Als wij op (studie)reis gaan, maken we natuurlijk hetzelfde mee als onze klanten: na de vlucht staat de huurauto al op je te wachten. Het ophalen van die auto is altijd een klein momentje. Je hebt er zin in, maar tegelijkertijd weet je: bij de balie van de verhuurder moet je goed opletten. En dat is precies wat we je in deze blog willen meegeven.
Veel mensen merken pas achteraf dat ze ongemerkt een extra verzekering hebben afgesloten. Het gebeurt vaak subtiel. Je staat moe van de vlucht bij de balie, je krijgt een schermpje onder de neus en de medewerker vertelt ondertussen van alles. Voor je het weet druk je op akkoord en betaal je tientallen euro’s extra per dag. Terwijl de huurauto al verzekerd is via bijvoorbeeld Sunny Cars. Alleen ligt die verzekering dan niet bij de lokale verhuurder, en dat benadrukken ze natuurlijk liever niet. Let erop: een extra verzekering die je ter plekke afsluit, wordt achteraf niet teruggestort. Dat bedrag ben je dus kwijt.
Een ander veelvoorkomend trucje: ze vragen of je liever een automaat of een handgeschakelde auto wilt. Het klinkt alsof je een vrije keuze hebt. Maar als je “automaat” zegt, dan blijkt dat ineens een upgrade te zijn waarvoor je moet bijbetalen. En soms krijg je de vraag of je een andere auto wilt – nieuwer, groter of luxer – en pas bij het tekenen blijkt dat er extra kosten aan vastzitten. Zo kunnen er nog meer verrassingen zijn: een schoonmaaktoeslag bijvoorbeeld, dat kan zomaar op het contract staan terwijl dat echt niet nodig is.
Daarom is ons advies: het liefst het hele contract lezen. Maar eerlijk is eerlijk... dat is vaak lang en ingewikkeld. Dus controleer in elk geval de bedragen die je ziet staan op het contract. Als je de pincode van de creditcard moet invoeren, let dan nog een keer extra goed op welk bedrag in het scherm verschijnt. Als het goed is zegt de medewerker erbij: dit bedrag is de borg, dit bedrag is voor een kinderstoeltje of een tweede bestuurder. Klopt dat met wat je wilt en met wat je al geregeld had? Dan zit je goed. Klopt het niet, vraag dan meteen om uitleg en teken niet zomaar.
Op een aantal bestemmingen (en dat worden er steeds meer!) kunnen ze heel streng zijn. Klopt er iets niet met je creditcard of ben je je pincode vergeten, dan krijg je de auto gewoon niet mee. Daar zijn ze heel rigoreus in, dus ga altijd op pad met een geldige creditcard en een werkende pincode.
Daarnaast moet je creditcard over voldoende limiet beschikken, hoe hoog dit bedrag moet zijn dat kan je terugvinden in de voorwaarden op de voucher van de autohuur. Kan je het niet vinden, neem dan even contact met ons op, dan helpen we je.
Ons doel is niet om je af te schrikken, maar om je te helpen om goed voorbereid op pad te gaan zodat je niet voor dure verrassingen komt te staan. Ja, er zijn veel trucjes en ja, het kan even hectisch zijn bij de balie, maar neem gewoon even extra de tijd. Als je weet waar je op moet letten, de bedragen naloopt en je niet onder druk laat zetten, dan rijd je even later gewoon met een glimlach de zon tegemoet. En daar gaat het uiteindelijk om: vrijheid, blijheid en heerlijk op vakantie.